tisdag 12 februari 2008

Holmenkollen

I helgen har jag varit och åkt skidor i Holmenkollen tillsammans med den före detta lättviktaren Josef Källström. På lördagen tävlade vi i Holmenkollen skimaraton som är Norges tredje största långlopp. I år var det c:a 2500 som fullföljde loppet i ett varierande före och väder. Vid starten var det stora pölar med vatten medans det uppe i marka var torr snö. Detta gjorde att det var relativt svårvallat och jag tvingades slänga på lite rött precis innan start lite mindre noggrant vilket gjorde att glidet inte var det allra bästa. Med tanke på hur lite skidor jag har åkt (c:a 10 mil) så är jag nöjd med en 224:e plats (3:e svensk) men loppet tog på har fortfarande träningsvärk i ljumskarna. På söndagen åkte vi skidor i Lommedalen med våra värdar Anna och Anders som bor i västra Oslo. Lommedalen ligger c:a 15 min från dem. Där var det perfekta spår som vi åkte på i 1,5 h. Inte konstigt att norrmännen är bra på skidor....kunde dock inte helt slita mig från skidåkningen igår utan åkte en timmas rullskidorskate. Nästa skidmål för mig är Skarverennet (skate) som går i slutet av april....om det inte kommer snö här hemma förstås...Kräster har varit magsjuk och Jocke har börjat att hårdträna inför säsongen...