måndag 1 oktober 2007

Göta älvrodden

I helgen avgjordes Göta älvrodden mellan Kungälv och Göteborg. Metereologerna hade spått att det skulle blåsa nordostlig kuling så det var med en viss osäkerhet jag gick och lade mig på fredagen då det blåste och regnade rejält. Morgonen därpå vaknade jag av att regnet piskade mot rutan...men när väl tävlingen kom igång var det i stort sett perfekta förhållanden, lätt medvind och mycket syre i luften. Detta bidrog till att Falkenberg satte banrekord (1:02:58) och vi gjorde en bra tid c:a 1,5 minuter efter. Loppet startade med en relativt lugn start för att vara Mölndal där Falkenberg hade en halv båtlängd. Vi försökte att plocka dem innan Jordfallsbron men de svarade hela tiden och till slut så drog de ifrån. Under tiden vi fightades med Falkenberg fick vi ett försprång till Fana RK på c:a 50 m. Tyvärr lyckades vi inte förvalta vår placering, Fana RK gick förbi oss och höll undan med 23 sek. Vi gjorde ett relativt bra lopp, men som jag ser det var vårt största misstag att släppa förbi Fana. Hade vi fightats lite bättre så hade vi kanske också haft chans mot FRK, men det är bara att ta nya tag nästa år. För Kräster och Jocke kan det redan bli revansch till helgen i Leksand då klubben kommer att ställa upp med en åtta där. Själv kommer jag att åka till Helsingfors med Helene för lite höstmys....