söndag 19 augusti 2007

Råda siö regattan

I helgen avgjordes Råda siös höstregatta. Hela lättviktsgruppen var på plats. Jag började lördagen med ett lopp mot tungviktarna i singel. Det var riktigt hård mot vind och hade man frågat mig så var det för höga vågor för att köra loppen... Jag kom iväg bra i starten, tog ledningen. Har man rott på Rådasjön i över 20 år klarar man lite vind... Efter 1000m låg jag klar 2:a men tappade motivationen under inrodden och blev om spurtad de sista 200m.

Vi testade för första gången att ro 4-, Löwet, Tollen, Kjelle och jag. Även i detta lopp var det hård motvind och vi fick möta en annan lättvikts båt och tre tungviktsbåtar. Vi rodde lite väl försiktigt i starten och blev lite i från rodda av Falkenbergs tunga och lätta fyra. Vid 1000m hadde vi fått upp farten lite och det kändes som om vi tog in lite på Falkenbergs lätta fyra. Vi slutade trea och slog bland annat den tunga fyran från klubben som även de körde sitt första pass med den besättningen.

Som avslutande lopp på Lördagen rodde vi 8+ (ej Tollen), inget kanonlopp men gött med träning.

På Söndagen började Löwet med att ta en mycket hedrande andra plats i singel herrar lättvikt. Han öppnade bra och höll undan för de hårt spurtande unga grabbarna.

Tollen och jag sparade oss till dubbeln, där vi fick möta ett tungvikts lag och ett lättvikts lag. Vi tog starten och rodde sedan ifrån. Med en sluttid på 6:30:4 är vi riktigt nöjda, men det finns mer att hämta...

Vi avslutade tävlingen med ett lopp i scullerfyra. Löwet som kommer ro med tungviktarna på SM, satt i den båten även idag. Tollen, Kjelle och jag lånade in Tobbe Johansson ur tungvikt gruppen. Vi fick möta ett lag från Kungälv och ett från Falkenberg. Kungälv och vi var snabbast i starten, vi låg jämnsides i ca 1000m där hade de en växel till som vi ej kunde svara på. Vi slutade tvåa ynka 5 sekunder efter Kungälv och 2 sekunder före Mölndals båten med Löwet i.