måndag 5 maj 2008

Träningsdagbok och mera skidåkning

För drygt en vecka sedan var det premiär på tävlingsbanan. Kräster visade att formen var lika god som han tidigare visat upp på träning. För Löwet och Tollen var det lite mer frågetecken. Tollen öppnade som vanligt hårt men hade svårt att hålla hela vägen vet dock inte om det berodde på dispostionen, dålig form eller en infektion i kroppen. För Löwet kändes det helt ok men kanske lite för bra vilket också visade sig i resultatlistan, dvs. jag tog inte ut mig helt utan låg i lite för låg takt och var i allmänhet för feg. Enligt Kräster hade jag också styrt som en rysk sjökapten och förlorat en hel del på det. Istället för att ro under ledigheten åkte jag, Helene och Ida till Norge för att åka skidor en sista helg för säsongen. Till en början var det inget vidare skidväder snarare skitväder (spöregn), men under fredag, lördag och söndag var det sol, skarsnö och vindstilla. Under lördagen åkte vi skidor i 7 h. Det största problemet helgen har givit är att jag bränt mina armar och ben så mycket att jag ev. inte kan ha korta ben och armar när jag ror....Eftersom jag tidigare räknat mig främst som skidåkare skriver jag träningsdagbok from 1 maj tom 30 april och har således konstaterat att jag har tränat nästa 100 h mindre än förra säsongen. Resultatmässigt är svårt att säga om det har blivit bättre eller sämre av färre antal timmar men en stor anledning till att antalet timmar blivit färre är att jag inte åkt Vasaloppet i år. Intressant är dock att antalet träningstillfällen är i stort sätt lika många de två senaste säsongerna.